< Zpět na seznam vitaminů, minerálů a živin

Co jste možná nevěděli: Vitamin D

O co jde?

Cholekalciferol je jedna z forem vitaminu D, nazývá se též vitamin D3 nebo kalciol. Vitamin D dostal svoje jméno proto, že byl objeven jako čtvrtý vitamin v pořadí. Jinak jde ale o jednu z nejstarších molekul v rámci živé přírody, dokázaly ji vytvářet již jednobuněčné organismy žijící před 750 miliony let. Protože se tento vitamin zásadním způsobem podílí na výstavbě kostní hmoty, stoupla jeho důležitost v okamžiku, kdy živé organismy začaly opouštět vodní prostředí – pobyt na souši totiž zvýšil potřebu pevné opory těla.

Co říkají odborníci?

„Vitamin D napomáha vstrebávaniu vápnika, jeho uchovaniu a využitiu. Vápnik potrebuj[ aj dospelí. Pomáha ukľudňovať nervy, dopomáha k zdravému spánku a znižuje citlivosť na bolesť. Z nedostatku vitamínu D krehnu kosti, ľahko sa lámu a pacienti mávajú v nich často bolesti, ktoré mylne připisuju reumatizmu. Tiež zlomeniny sa veľmi ťažko hoja. Nedostatok vitamínu D spôsobuje nedostatek vápnika v kostiach. Môže tiež dôjsť k svalovým kŕčom.
Mierny nedostatek vitamínu D spôsobuje u ľudí nasledujúce zmeny, majú nepravidelné zuby, krivé zuby. Vitamín D môže byť vstrebávaný do krvi len za prítomnosti tuku. Pilulky vitaminu D dokáže organismus vstřebat až po 12.roku života. Vitamin A a D je ve vodním roztoku prakticky neúčinný.
Návaly tepla, nočné potenie, kŕče v nohách, dráždivosť, nervozita, duševné depresie sú mylne považované za známky prechodu. V skutečnosti sú dôsledkom nedostatku vitamínu D a vápnika, kterých potreba je v období prechodu zvýšená. Vitamín D pomáha aj proti zubnému kazu, taktiež má podstatnú úlohu  při predcházaní paradentóze. Při paradentóze sa zapália ďasná a zuby sa postupne uvolňuju až do vypadnutia.“

      -- DAVIS. A. 2013. Čo vám chýba aby ste boli fit. Bratislava: Eko-konzult, 2013. s. 161-162

Přejděte do související kategorie v obchodě

a vyberte si vhodné produkty s kvalitním obsahem.