< Zpět na seznam vitaminů, minerálů a živin

Co jste možná nevěděli: Draslík

O co jde?

Je to minerál, který má v našem těle třetí největší zastoupení. Nachází se téměř v každé buňce.
Téměř veškerý draslík je obsažen uvnitř buněk. Naše tělo potřebuje poměrně velké množství draslíku, ale v důsledku konzumace 3 až 5-násobně většího množství sodíku ho máme méně, než potřebujeme.
Hraje důležitou roli při transferu vzruchů v nervech a svalech, při udržování normální nervové dráždivosti, v procesu buněčné látkové výměny, při enzymových reakcích a syntéze svalových bílkovin z aminokyselin v krvi. Draslík se podílí na transportním systému výstupu sodíku z buněk a vstupu draslíku do buněk.
Ve větším množství působí diureticky - pomáhá z těla odstraňovat škodlivé látky.

Co říkají odborníci?

„Draslík potrebujú mnohé enzýmy a bez neho nemôže byť glukóza premenená ani na energiu ani na glykogén. Svaly sa nedokážu zmršťovať, vznikajú obrny a vodné edémy. Autorka sa nazdáva, že nesprávna strava, stres a vysoký príjem sodíka sa kombinuje, a spôsobujú plynatosť a zlé zažívanie. Bolo zistené, že napr. koliky u kojencov sa objavujú výhradne pri nízkej hladine draslíka v krvi, a že ich možno bezpečne odstrániť podávaním draslíka. 
Pri nedostatku draslíka určite stúpa krvný tlak. Možno ho úspešne znížiť stravou bohatou na draslík alebo podávaním chloridu draselného. Pravdepodobne najväčšie škody z nedostatku draslíka sú na srdci. Je dlho známe, že srdcové infarkty sú často združené s nížkou hladinou draslíka v krvi a malým príjmom draslíka. A nielen to, vznikajú i poškodenia a degeneračné zmeny na srdcovom svale. 
Podobné zmeny nastávajú i pri nedostatku horčíka, pretože bez horčíka si organizmus nevie udržať draslík. Nedostatok draslíka môže preto spôsobiť i nedostatok horčíka. Sú dôkazy, že srdcové infarkty osôb, mladších ako 50 rokov, nebývajú spôsobené krvnou zrazeninou, ale nedostatkom draslíka v srdcových bunkách a takmer vo všetkých týchto prípadoch pacient zomrel do hodiny po infarkte. Zrejme ide o obrnu srdca z nedostatku horčíka.“
      -- DAVIS. A. 2013. Čo vám chýba aby ste boli fit. Bratislava: Eko-konzult, 2013. s. 61-63

Přejděte do související kategorie v obchodě

a vyberte si vhodné produkty s kvalitním obsahem.